LEADER-subsidie voor cultureel trefpunt

Gebiedsimpuls
impressie ontwerp trefpunt

Meedeinen met een dweilorkestje, lachen om stand-up comedy of dansen op de beats van een DJ. Een podium voor culturele uitingen van allerlei aard, toegankelijk voor iedereen; dat is de droom van een groep inwoners van Valkenswaard. Het nieuwe podium op de Markt moet hét tref- en ontmoetingspunt worden voor verenigingen, bewoners en toeristen. Een trekpleister voor de omgeving: zowel vanuit stad als ommeland.

Eén van de initiatiefnemers is Matthieu Groenewoud: “In ons evenementendorp Valkenswaard is altijd iets te doen. Het is een geliefde bestemming voor veel mensen uit het buitengebied, maar ook uit België en de Brainport.” Valkenswaard heeft alleen geen goede centrale plek om een permanent podium te bieden aan al dat moois.

Rijk verenigingsleven

Het ‘Podium voor ontmoeten en cultuur’ ondersteunt het rijke Valkenswaardse verenigingsleven. De vele verenigingen en creatieve individuen kunnen hier hun kunsten vertonen. Het actieve dorp heeft niet alleen carnavals- en muziekverenigingen; er is een bloemencorso, er worden wieler- en wandelevenementen en nog veel meer georganiseerd. Die organisaties verzamelen zich al jaren op de Markt. Met de komst van het nieuwe podium hoeft er bij meerdere evenementen geen provisorisch podium of ontmoetingsplaats meer te worden gebouwd of ingericht.

Vast platform

De nieuwe ontmoetingsplek past binnen de LEADER-pijler om stad en platteland met elkaar te verbinden. Plus: het geeft een flinke impuls aan de omgeving, blijkt uit onderzoek van de initiatiefnemers. Eén van de uitkomsten: de jaarlijkse programmering van het podium in het nabije Helmond is steevast overtekend. Matthieu Groenewoud: “Inmiddels hebben we meer dan twintig gezelschappen die ons podium willen gebruiken.”

100 procent burgerinitiatief

De innovatieve aanpak van onderaf -  dit is een 100 procent burgerinitiatief - past 100 procent binnen LEADER. De initiatiefnemers pakten het project grondig en enthousiast aan. Ze deden onderzoek onder zowel cultuurmakers als -gebruikers. Ze zochten en vonden draagvlak bij horeca, bedrijvigheid en inwoners. “Daarbij kregen we constructieve adviezen van de LAG-commissie. Het inspireerde ons om enthousiast te werken aan vergroting van dat draagvlak.”*

Om het project zo goed mogelijk van de grond te krijgen en in te richten, werken de initiatiefnemers samen met ondernemers, onderwijs en maatschappelijke organisaties. Zo werken Bouwkundestudenten van de TU Eindhoven aan het ontwerp en denkt het bedrijfsleven mee over constructie en  materiaalgebruik.

Gebiedsimpuls

Met de komst van de nieuwe N69 wordt de Markt straks veel fijner om te vertoeven. Geen doorgaande weg meer voor internationaal vrachtverkeer, maar een aantrekkelijke centrale ontmoetingsplek in het dorp. Het Podium voor ontmoeten en cultuur pást daar en zal het gebied nog een extra impuls geven.

 

* In een laat stadium van het proces bleek dat het draagvlak niet bij iedereen te vinden was. Een groep inwoners, voornamelijk actief op social media, bracht bezwaren in bij de gemeenteraad. Niet zozeer tegen de kiosk, maar vooral tegen de plaatsing op de markt. Dit leidde tot het raadsbesluit om het voorstel op te schorten.

Onze stichting kreeg het verzoek om vanuit onze doelstelling (meer) verbinding te zoeken met inwoners en stakeholders (kermis, weekmarkt en bloemencorso). Omdat wij oprecht van mening zijn dat een meerderheid van de Valkenswaardenaren voorstander is van een podium en ontmoetingsplek pakken wij dit verzoek met onverminderd enthousiasme op. Daarbij gaan we de dialoog aan met deze belanghebbende partijen en groeperingen. Matthieu Groenewoud – 15 september 2020

 

 

Meer informatie over LEADER.