Hergebruik hout gekapte bomen binnen project Nieuwe N69

Nieuwe N69
Het plaatje geeft een impressie van de manier waarop lokaal eiken hout wordt toegepast als leuning op de voetgangersbruggen ‘Heers’, ‘Einderheide’ en ‘Braambos’.

Bij de aanleg van de Nieuwe Verbinding N69 wordt er zo duurzaam mogelijk omgegaan met alle materialen. Zowel met bestaande als nieuwe materialen. De provincie Noord-Brabant heeft de ambitie om van de Nieuwe N69 de meest groene en duurzame weg van Brabant te maken. Boskalis heeft daarom in haar aanbieding minimaal vijf duurzame innovaties en maatregelen opgenomen.

Om plaats te maken voor de weg, is het helaas noodzakelijk om bomen te kappen. Eén van de duurzame maatregelen is om een fors deel van dit gekapt lokaal hout een nieuwe bestemming te geven in het project.

Voetgangersbruggen

Voor de Nieuwe N69 is er hout van verschillende kwaliteiten geoogst. Dit hout wordt nu gedroogd en later bewerkt. Ruim 20 kuub eikenhout wordt ingezet bij de realisatie van de nieuwe weg. Zo komen deze eikenbomen bijvoorbeeld weer terug als leuning van de voetgangersbruggen (bij Heers, Einderheide en Braambos), in meubilair en als houten lamellen afscheiding. Het overige gekapte hout is eigendom geworden van de boomrooier. Dit hout wordt onder andere verwerkt tot bouwhout en de kleinere delen worden gebruikt als biomassa voor energieopwekking.

Milieuvoordelen

Het toepassen van dit lokaal hout heeft bovendien belangrijke milieuvoordelen. Hout is een opslag van CO2. Tijdens de groeiperiode is er in deze 20 kuub eikenhout totaal 21 ton CO2opgeslagen. Als het hout bijvoorbeeld verbrand wordt, komt deze CO2 weer vrij. Nu is het langdurig opgeslagen in de vorm van hout. Door het lokaal te verwerken en gebruiken, wordt bovendien nog ruim 2 ton CO2 bespaard op transport.

* Het plaatje geeft een impressie van de manier waarop lokaal eiken hout wordt toegepast als leuning op de voetgangersbruggen ‘Heers’, ‘Einderheide’ en ‘Braambos’.